Orzeszki pini

Orzeszki pini – BEE, czyli piniowe, nazywane także piniolami – są to jadalne nasiona niektórych gatunków sosny, która rośnie głównie na północnym wybrzeżu Morza Śródziemnego. Dostępne w kilku postaciach – solonej, prażonej, czy też surowej, a ich smak znany był już w starożytności. Obecnie orzeszki pini uważa się za afrodyzjak, być może przyczynia się do tego wysoka cena, choć nie bez znaczenia nie jest zawartość cynku, czyli pierwiastka, mającego wpływ na płodność. Miękkie oraz delikatne w smaku świetnie nadają się do eksperymentowania w kuchni. Świetnie sprawdzą się jajo dodatek do ciast lub deserów, a także podkreślą smak sałatki. W połączeniu z parmezanem, bazylią, czosnkiem oraz oliwą powstaje pyszne pesto, tak lubiane i cenione przez Włochów.

Orzeszki piniowe – właściwości

Orzechy te nie zawierają cholesterolu, za to są źródłem drogocennych steroli roślinnych, pełniących ważne funkcje w naszym organizmie. Jedną z najważniejszych jest zmniejszenie produkcji prostaglandyn, mających działanie prozapalne. Odpowiedzialne są również za redukcję cholesterolu oraz wpływają na poprawę funkcjonowania komórek śródbłonka naczyniowego. Wszystkie te elementy korzystnie działają na układ sercowo- naczyniowy i chronią go przed miażdżycą.

Piniole, mimo swojej kaloryczności, zawierają korzystny profil kwasów tłuszczowych, które obniżają ciśnienie tętnicze krwi oraz umożliwiają prawidłowe działanie układu krążenia. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które znajdziemy w orzeszkach pini, są bardzo ważne w codziennej diecie, głównie przez to, że nasz organizm nie ma możliwości syntetyzowania ich. Dostarczane codziennie w niewielkich ilościach, zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych.

Są one również dobrym źródłem kwasu foliowego, miedzi oraz magnezu. Kwas foliowy jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży, ponieważ zapewnia prawidłowy rozwój cewy nerwowej płodu, a niedobór może prowadzić do wad rozwojowych. W przypadku dorosłych – jest niezbędny do prawidłowego działania układu nerwowego i krwiotwórczego. Z kolei magnez jest niezbędny w organizmie do syntezy hormonów, białek i kwasów nukleinowych. Zjadając 1 porcję orzechów piniowych, można zrealizować 30% zapotrzebowania na miedź. Uczestniczy ona we wchłanianiu żelaza z przewodu pokarmowego i bierze udział w powstawaniu czerwonych krwinek oraz zapobiega niedokrwistości. Orzeszki, dzięki swojej zwartości cynku, uznawane są za środek wspomagający płodność u mężczyzn. Poza tym cynk działa korzystnie na kondycję skóry, włosów oraz paznokci, wspomaga odporność i poprawia sprawność umysłową.

Ramka freepik - pl.freepik.com